Reklamy na digitální měny jsou zakazány. V současnosti je bojkotuje drtivá většina sociálních sítí a messengerových služeb. To vyvolává nejen poklesy cen, ale i zamezení přístupu na inzertní trhy, v kterých se ročně protočí více než 200 miliard dolarů. Nabízí se však otázka: Opravdu jde o tak velký problém nebo je to spíše nafouknutá bublina?
Abychom na tento dotaz odpověděli pořádně, podíváme se, jak toto rozhodnutí ovlivní 3 různé sektory:
– samotné (již existující a fungující) kryptoměny
– poskytovatele služeb (burzy, směnárny)
– počáteční veřejné nabídky aka ICOs
Kromě vlivu na tržní hodnotu digitálních měn, která je jednoznačně negativním faktorem, se diskutuje hlavně o přivádění nových investorů/spekulantů:
“Vždyť jak se k nám ti nováčci dostanou, když na to nebudou ty reklamy?”
Jenže… Už jste na nějakém komunitním webu viděli reklamu propagující výhody Bitcoinu či Monera?
Spíše ne, jelikož většina této inzerce je zaměřená na konkrétního prodejce, který vám maximálně oznámí, že BTC byl kdysi levnej.
Zavedené coiny se tak o své místo na slunci bát nemusí.
Podobně tomu bude i u dobře fungujících burz či směnáren, které si lidé vzájemně doporučují (nebo je naopak pomlouvají) – třeba v rámci facebookových skupin zaměřených na digiměny.
Vypadá to, že se nám tady rýsuje jakýsi vzorec, což nás přivádí k třetímu segmentu, jímž jsou ICOs.
Právě kryptoměnové start-upy na celé situaci profitovaly nejvíce. Obzvláště pak ty, jejichž lídři měli nekalé úmysly.
Investice do ICO tokenů totiž vydělávaly daleko více než spekulace na ceně Bitcoinu či Etheru. Některé z nich dokonce přinášely zisky přesahující stonásobky vložené částky. Toho si však všimli švindlíři, kteří své podfuky propagovali právě pomocí kryptoreklam.
To vyvolalo reakci z řad zástupců komunitních webů a reklamních sítí a zbytek už znáte.
Lze tedy (zjednodušeně) říci, že všechno zlé je k něčemu dobré. Zákazy budou mít největší dopad na podvodníky a možná dokonce pomohou ve “vyčištění” celého trhu.